No-Show beleid KLM moet stoppen, aldus de Consumentenbond.
KLM Air France

KLM moet stoppen met haar No-Show beleid, zegt de Consumentenbond.  Er hangt een rechtzaak boven het hoofd van de KLM, zo meldde de  Consumentenbond, de organisatie wil, naar eigen zeggen, dat de luchtvaartmaatschappij onmiddellijk stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter. Zo bericht de Consumentenbond in een brief aan KLM.Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen-en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.

De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid.

Komt de passagier niet opdagen, dan geeft de luchtvaartmaatschappij geen geld terug voor het oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen.

Gecoördineerde actie
KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van deConsumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen luchtvaartmaatschappijen. KLM reageerde op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond en bestudeert die momenteel. “We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.”